Jogi ismeretek - Első előadás
2004.04.09. 15:11
Jog előadás I.
A jognak szoros kapcsolata van a társadalommal. A társadalmi normák vagy fölerősödnek, ekkor jogszabályokká válhatnak vagy elhalnak. Állam nélkül nincsen jog.
Állam: meghatározott területen, meghatározott népességgel illetve legitim főhatalommal rendelkezik. A legitimáció azt jelenti,
hogy olyan kormánya van, melyet a mindenkori jogszabályok szerint választottak meg.
Jogforrás: lehet belső és külső
Belső: innen származik a jog jogalkotó szerv
Külső: maga az érzékelhető megnyilvánulási forma, melyben a jog megjelenik jogszabály
Jogforrási hierarchia: a belső és a külső jogforrásból ered és az állami struktúrára épül.
Jogforrási hierarchia
Alkotmánybíróság
(teljesen független bírói szerv, 11 tagból áll)
Országgyűlés ( feladata: törvényalkotás )
Egyik sem alkothat a felsőbb Kormány ( feladata: rendeleteket alkot )
szinttel ellentétes rendeleteket !
Minisztériumok ( rendeleteket alkot )
Önkormányzatok ( feladata: rendeleteket alkot )
Törvény rendeletre példa: 2000 évi. LIII tv
Kormányrendeletre pl.: 23/2002 ( III.11 ) a zárójelben a Magyar Közlönyben való megjelenés időpontja található
Miniszteri rendeletre pl.: 1/2004 ( III.11 ) PM ez esetben Pénzügyminiszteri rendeletről van szó
Önkormányzati rendeletre pl.: 2/2004 ( II.2 ) KT Képviselőtestületi rendelet
Az Alkotmány megváltoztatásához 2/3-os parlamenti többség kell.
A rendszerváltás előtt a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa törvényerejű rendeleteket alkotott ( TVR ).
Ez azért érdekes, mert törvényt csak az Országgyűlésnek van joga alkotni. Mivel abban az időben a Parlament csak ritkán ült össze,
ezért szükség volt törvényerejű rendeletekre.
Kormány: gazdaságirányító tevékenysége mellett, államigazgatási szerepet is ellát. Végrehajtó hatalom. A jogalkotás szintjén általános
hatáskörrel rendelkező szerv, amelynek döntései értelemszerűen nem lehetnek ellentétesek a törvényekkel.
Miniszter: a különböző minisztériumok élén álló személy.
Minisztérium: Jogalkotó, bizonyos szakterületekre vonatkozó államigazgatási főhatóság illetve jogalkotó és végrehajtó.
Önkormányzati rendeletek: specialitásuk, hogy meghatározott területre vonatkoznak ( földrajzilag ), és a képviselő testület alkotja.
Hatáskör fogalma: meghatározza, hogy az állami szervek közül, mely szervnek van jogosultsága eljárni az adott ügy kapcsán.
Ezt minden esetben jogszabály írja elő
Illetékesség: megmutatja, hogy az azonos hatáskörrel rendelkező állami szervek közül, melyik az, amelyik eljárhat.
Általános illetékességi szabály, hogy a lakóhelyhez legközelebbi szervhez kell fordulni ( az ingatlan fekvése szerinti
legközelebbi állami szervhez )
Speciális jogforrások:
I.) Nemzetközi egyezmények
Specialitása azért adott, mert olyan jogalkotó is részt vesz a jogalkotási folyamatban, akinek az adott országban nincs is erre jogosítványa.
Államok között létrejött szerződések nem állapítanak meg jogot és kötelezettséget, csak akkor, ha az bekerül a Magyar jogszabályba,
vagyis a Parlament ratifikálja. Innentől kezdve minden magyar állampolgárra vonatkozik.
II.) Legfőbb Bíróság irányelvei és elvi döntései
Jogosult arra, hogy irányelveket bocsásson ki és azokat hivatali lapjában ( Bírósági Határozatok ) megjelentesse.
Ezek az irányelvek eseti döntések, melyek a jogalkalmazást segítik, tehát nem igazi jogforrások, mert új jogot nem adnak,
csak segítenek egy adott jogterület értelmezésében. Joghézag esetén szintén a Legfelsőbb Bíróság jogértelmezése irányadó.
Joghézag: mikor a jog nem tartalmaz választ egy adott kérdésben. A Legfőbb Bíróság jogértelmezése azután bekerül a jogrendbe.
A Magyar Bíróság független. A három hatalmi ág egyike ( Törvényhozó- Országgyűlés, Végrehajtó- Kormány, Bírói- Bíróság )
III.) Szokásjog
A társadalom tagjai között kialakult, sűrűn ismétlődő magatartásformák meggyökeresedése. Ez Angliában jellemző.
ALKOTMÁNY
1949-es Sztálini alkotmány van érvényben ma is.
1989-ben a Köztársaság kihirdetése után megalkották a 89/1-es Az alkotmány módosításáról szóló törvényt.
Kartális Alkotmány: írott, ünnepélyes formában kiadott alkotmány pl. a magyar. ( Angliában nincsen kartális alkotmánya )
Szabadságjogok:
I. generációs jogok: alapjogok pl: élethez, szabadsághoz stb.
II. generációs jogok: szólás-, sajtószabadság, gyülekezési szabadság stb.
III. generációs jogok: a Szociális Chartában megjelenő jogok ( Magyarország még nem tagja ) pl: művelődéshez, ingyenes oktatáshoz való jog stb.
ORSZÁGGYŰLÉS
Népképviseleti szerv. Az állam felépítésével, intézményrendszerével foglalkozik.
1867 – 1945-ig kétkamarás (alsóház és főrendiház)
1945-ben vált egykamarássá.
Fő feladata a törvényhozás.
Szerkezete: 386 képviselő- egyéni körzetekből, listáról kerülnek be (szavazással)
Elnök, 3 alelnök, jegyzők, tisztségviselők
Az országgyűlés elnökének feladata az ülések előkészítése, vezetése és rendfenntartás. Esetenként ezt csinálják az alelnökök is, akiknek ugyanaz a jogkörük van mint az elnöknek.
Bizottságok: általában szakmai bizottságokról van szó. Feladatuk a törvényelőkészítés, illetve tehetnek javaslatot módosításokra, de javasolhatják a tervezet visszautasítását is. Ilyen bizottság pl: alkotmányügyi, pénzügyi, külügyi stb…
A bizottságok lehetnek állandók, esetik, és vizsgálók. Eseti pl: olajbizottság, mentelmi bizottság stb…
Frakciók: a pártok országgyűlési egysége. A XX. századi jog szülöttei.
Tanácskozási rend: nyilvános, akkor határozatképes, ha a képviselők 50%-a jelen van és nyílt szavazással dönt. (A szólásjog például mint szokásjog intézményesült, mely a képviselők alkotmányos jogává vált.)
A szólások lehetnek: - 5 perces napirenden kívüli felszólalás
Országos jelentőségű témákban a frakcióvezetőket illeti meg.
- ügyrendi felszólalás, mely 3 perc lehet
A tárgyalt napirenddel kapcsolatban, ügyrendi kérdésben bármely képviselőt megilleti.
- 2 perces hozzászólás
Vita közben korábbi felszólalással kapcsolatban viszont válasz lehetőség.
Köztársasági Elnök: 5 évre választják meg, egyszer újra lehet választani. Kevés hatásköre van, önállóan nem dönt. Ő képviseli az adott országot. Vannak olyan esetek, mikor a Kormány politikai felelőséget vállal a Köztársasági Elnök döntéseiért. Ez a Miniszteri Ellenjegyzés. Pl. állampolgársági döntéseknél.
Kormányalakításban van szerepe, illetve az ő javaslatára az Országgyűlés választja meg a Miniszterelnököt. Választások után ő hívja össze az Országgyűlést. Amennyiben 12 hónapon belül a Parlament négyszer megvonja a bizalmat a kormánytól, akkor fel is oszlathatja az Országgyűlést.
A választások időpontját is ő írja ki.
Vétó joga is van, továbbá ő a fegyveres erők főparancsnoka, de utasításokat nem adhat.
Ki lehet Köztársasági Elnök?
35 évet betöltő, büntetlen előéletű, választójoggal rendelkező, magyar állampolgár.
Személyét titkos szavazással az Országgyűlés választja meg.
Törvények kihirdetése: Magyar Közlönyben 15 napon belül.
|